Anturi tuo järkeä logistiikkaan

Kaikuluotaimista, kännyköistä ja Marsmönkijöistä sovellettu tekniikka parantaa jätekuljetusten logistiikkaa. Astiat tyhjennetään, kun ne ovat sopivasti täynnä.

Espoolaisen Enevo Oy:n kehittämä ONe Collect -laite on nyrkin kokoinen mötikkä, joka ruuvataan jäteastian sisäkanteen tai -kylkeen. Laite mittaa kaikuluotaimen tapaan ultraäänellä, miten täynnä astia on. Laitteessa on kännykän liiketunnistinta muistuttava osa, joka havaitsee, milloin astia tyhjennetään. Myös lämpötila rekisteröityy.
Anturi lähettää tiedon langattomasti Enevon palvelinjärjestelmään, jonka sovellukset viestittävät automaattisesti kuljetusurakoitsijoille järkevimmät reitit. Mars-mönkijän tekniikka on virtapihiä: akun luvataan kestävän 10 vuotta.

Laite paljasti lumelaskutuksen

Paperinkeräys Oy on käyttänyt ONe Collect -järjestelmää vuoden 2014 alusta lähtien 125 aluekeräyspisteessä Helsingin seudun ympäristöpalvelujen alueella. Kussakin pisteessä on yksi kartonginkeräyssäiliö, johon on asennettu ONe Collect -laite.
Etelä-Suomen kenttäpäällikkö Taneli Lumiaro kertoo Paperinkeräyksen havainneen pian asennuksen jälkeen, että silloisen kuljetusyhtiön ilmoittamat tyhjennyskerrat eivät täsmänneet antureista saatujen tietojen kanssa.
– Kuljetusyhtiön mukaan käynnit oli heidän ajoneuvopäätteidensä mukaan ajettu. Antureiden mukaan tyhjennyksiä ei kuitenkaan ollut tehty.
Paperinkeräyksen nyt käyttämän uuden urakoitsijan laskutus perustuu antureiden avulla todennettaviin tyhjennyksiin. Anturit muodostavat tyhjennystehtävän suoraan kuljettajan ajoneuvopäätteelle, kun säiliön täyttöaste on 80 prosenttia.
– Tyhjennämme siis vain täysiä tai lähes täysiä astioita. Myös kartonkipisteiden ylitäyttymisestä johtuvat siivouskulut ovat vähentyneet, Lumiaro sanoo.
Anturit ilmoittavat tyhjennystapahtumat ajoneuvopäätteelle automaattisesti joka aamu. Lumiaro mainitsee kehityskohteena, että jos piste yllättäen täyttyy päivän aikana, siitä olisi hyvä saada tieto suoraan kuljettajan päätteelle.
– Tällä hetkellä seuraamme täyttymisiä Enevon portaalin kautta tietokoneelta ja soitamme tarvittaessa poikkeavista tapahtumista kuljettajalle autoon.

Uusi ajattelutapa tarpeen

Myös palvelupäällikkö Tuija Klaus Itä-Uudenmaan Jätehuolto Oy:stä kertoo, että kokemukset ovat hyviä. Anturit ovat käytössä koko IUJ:n alueen sekajätepisteissä, yhteensä 24 pisteessä ja 54 säiliössä. Porvoon ekopisteiden kartonkisäiliöissä on lisäksi 43 ekopistettä ja 56 säiliötä.
– Talvikaudella turhat tyhjennykset ovat vähentyneet, ja kesäkaudella olemme saaneet lisättyä liian harvoiksi jääneitä käyntejä. Kustannussäästöä on syntynyt vuositasolla noin 25 prosenttia. Turhat käynnit ovat jääneet oikeastaan kokonaan pois, ja myös ylitäyttö on vähentynyt.
Klaus kertoo, että erityisesti kevään ja syksyn epätasainen ja arvaamaton täyttyminen hoituu automaattisesti, eikä asiaa tarvitse arvailla.
– Suurin haaste on yhteistyö urakoitsijan kanssa. Anturit tuovat kokonaan uuden mallin suorittaa tyhjennyksiä entisen säännöllisen rytmin tilalle. Jos ajetaan anturitiedon perusteella, se voi tarkoittaa, että samalla alueella käydään täyttymisen mukaan vaikka peräkkäisinä päivinä. Kompromisseja täytyy siis tehdä logistiikan järkevöittämisen ja antureiden tuoman parhaan hyödyn välillä, hän toteaa.

Tekniikka hallussa

Enevon toimitusjohtaja Fredrik Kekäläinen kertoo, että anturit on suunniteltu toimimaan lähes kaikissa säiliötyypeissä ja jätejakeissa.
– Olemme testanneet antureita 126 jätesäiliömallissa ja 25 eri jätejakeessa. On säiliöitä, joissa laite ei toimi, esimerkiksi avolavoissa. Niitä varten olemme kehittämässä parhaillaan uutta sensorityyppiä.
Laite on suunniteltu käyttämään erittäin vähän virtaa. Anturissa on edistyksellistä virrankulutuslogiikkaa, joka kytkee tarvittavia toimintoja lepotilasta toimintakuntoon aina tarvittaessa.
– Kehitystyössä on on ollut parhaita elektroniikkasuunnittelijoita, joilla on pitkä kokemus muun muassa kännykkämaailmasta. Käytämme samaa akkutekniikkaa, jota käytetään esimerkiksi Marsin pintaa tutkivissa laitteissa.
Antureiden mekaaninen kestävyys on tärkeää, koska jäteastioiden käsittely voi olla varsin reipasta. Kekäläinen kertoo, että tämä on otettu huomioon.
– VTT on testannut anturit usean eri IEC-standardin mukaan – anturia on viety erittäin hankaliin ympäristö- ja isku/värinätesteihin. Olemme kehittäneet valmistusmenetelmän, jonka avulla laite kestää hyvin iskuja, lämpötilavaihteluita ja jopa nesteeseen upotusta.
Enevon laitteita on käytössä runsaat viisi tuhatta, puolet Suomessa ja loput ulkomailla.
– Myynti aloitettiin oikeastaan vasta alkuvuodesta 2014. Kasvunäkymät ovat erittäin hyvät, ja laitteita menee nyt toista tuhatta kuukaudessa. Olemme nyt keskittyneet ”kehittyneisiin” markkinoihin eli maihin ja alueisiin, joissa on korkea kierrätysaste, olemassa oleva jätehuoltoinfrastruktuuri. Meitä kiinnostavat ensisijaisesti alueet, joissa on korkea sosiaalinen ja taloudellinen paine tuottaa jätehuolto- ja kierrätyspalveluita yhä tehokkaammin, Kekäläinen kertoo.

Teksti Ilpo Salonen, kuvitus Atte Lakinnoro