Atria vähensi muovia pakkauksissaan

Atrialla on 2000-luvun alusta lähtien alettu kiinnittää aiempaa enemmän huomiota. Esimerkiksi uusi jauhe­liha­pakkaus vähentää käytettävän muovin määrää 100 000 kiloa.

Atria vähensi muovia pakkauksissaan

Elintarvikkeiden pakkaaminen on taitolaji. Pakkausasiantuntija Janne Hautala on työskennellyt Atrialla vuodesta 2001, ja koko ajan työnkuva on liittynyt tuotteiden pakkauksiin.

– Tulin töihin pakkauskehitykseen aikaan, jolloin pakkausten kehitys lähti aiempaa isommin liikkeelle, Hautala kertoo.

Hautalan ensimmäisiä töitä oli leivänpäällistuotepakkausten kehittäminen.

– Kiinnitimme huomiota erityisesti käyttäjäystävällisyyteen, ja vastaanotto oli hyvä. Siitä alkoi vastaava kehitystyö myös kilpailijoillamme.
Atrialla käytetään vuosi­tasolla yli 200 miljoonaa pakkausta, kun mukaan lasketaan kaikki vähittäiskaupan ja suurkeittiöiden pakkaukset. Tämän vuosi­tuhannen kuluessa yritys on lisännyt pakkaus­kehitykseensä selkeästi resursseja.

Elintarvikepakkaus myy ja suojaa

Kun Atrialla kehitetään pakkauksia, huomio kiinnitetään käytettävyyteen, ulkonäköön ja kierrätettävyyteen. Se, miltä pakkaus näyttää ja miten se puhuttelee, vaikuttaa paljon siihen, nostetaanko tuote kaupan hyllyltä ostoskärryjen kyytiin.

– Brändiin panostaminen on ollut todella vahvassa roolissa, Hautala sanoo.

Atria vähensi muovia pakkauksissaan

Myyvä pakkaus pitää kuitenkin pystyä kierrättämään. Haasteita tuo se, että useissa Atrian pakkauksissa on muovia ja muovilaminaatteja. Hautala myöntää, että kierrättämisen suhteen heidän pakkauksensa eivät ole niitä helpoimpia tapauksia.

– Pakkauksen tärkein tehtävä on suojata tuote. Tuotteen pitää mennä ehjänä kuluttajalle asti.

Haasteena on, että pakkauksia ei vain yksinkertaisesti voida ohentaa ja keventää loputtomasti, sillä silloin tuotteen säilyvyys kuljetuksen ja kotikäytön aikana vaarantuu.

– Mekaaninen suoja on ykkösasia ja samalla myös tuoteturvallisuusseikka.

Muovin käyttö pakkausissa väheni

Kuluttajat arvostavat Atrian tavoin kestävää kehitystä. Tämän vuoden alussa saatiin muun muassa liikkeelle uusi jauhelihapakkaus, joka on entistä pakkaustapaa huomattavasti ympäristö­ystävällisempi.

– Uudessa pakkauksessa materiaalin säästö on aivan valtava, Hautala kertoo.

Atria tuottaa merkittäviä määriä jauhelihaa, joten sen pakkaamiseen käytetty materiaali on ollut myös suuri.

– Tässä tapauksessa pakkausmate­riaalin keventäminen tuntuu. Pakkausmuutoksen myötä maailmalle lähtee meiltä vuositasolla 100 000 kg ­vähemmän muovia kuin aiemmin.

Jauhelihapakkauksen kehittäminen oli usean vuoden mittainen projekti. Uudet pakkaukset saattavat vaatia isojakin laiteinvestointeja, kuten tässä tapauk­sessa kävi.

– Koneet ja laitteet ovat kalliita hankkia, kun taas samaan aikaan ruoka halpenee. Tämä on haastava yhtälö meillekin, Hautala myöntää.

Uuden pakkauksen suunnittelun aluksi samaan pöytään istahtavat niin muotoilusuunnittelutoimisto kuin pakkausalan ja tuotannon ammattilaiset. Suunnittelussa on mukana myös asiantuntija, jolta pakkausmateriaali tulee.

– Se on usean tahon yhteistyö, jossa on todella monta liikkuvaa osaa. Esimerkiksi pakkauskoneet tulevat meille ulkomailta. Olemme silti onnistuneet toteuttamaan haastaviakin ratkaisuja.

Elintarvikkeen pysyttävä pakkauksessa ensiluokkaisena

Se, millainen pakkauksesta tulee, on monen asian summa. Lähtökohta on, että tuotteen pakkauksen sisällä pitää olla priimaa. Paras pakkaus on sellainen, että se tukee tuotetta ja tuotteen käytettävyyttä.

– Pakkauksen pitää erottua hyllystä, ja sen on oltava helppo ottaa mukaan. Pakkaus ei saa viedä liikaa tilaa, mutta toisaalta siinä pitää olla riittävästi mediapinta-alaa, jotta tuote huomataan hyllystä. Jokaista uutta pakkausta myös testataan koekäyttäjillä ennen pakkauksen tuloa markkinoille.

Paljon julkisuutta saaneen uuden jauhelihapaketin kehittäminen lähti liikkeelle kuluttajatutkimuksella noin viisi vuotta sitten. Jauhelihaa oli pakattu samankaltaiseen rasiaan jo yli kymmenen vuoden ajan, ja muutosta kaivattiin.

– Tiesimme, että tuotteelle voidaan saada parempi säilyvyys vakuumissa. Tiesimme myös, että vakuumi vie vähemmän tilaa. Samalla kuljetuslaatikoiden ja rekkakuormien määrä vähenee. Näimme muutoksessa suuren määrän hyötyjä.

Epäilyksiä aiheutti kuluttajien suhtautuminen.

– Jauhelihan pakkaamista vakuumiin testattiin jo vuosia sitten kuluttaja­raadilla, mutta silloin pakkaustavan aiheuttama muutos lihan värissä ei miellyttänyt kuluttajaa. Kun nyt tutkimme asiaa uudelleen, tulos oli toisenlainen. Edut koettiin suurempina: se, että pakkaus vie vain vähän tilaa ja on näppärä hävittää. Saimme kuluttajien ajatuksista hyvät eväät.

Kun kuluttajien näkemykset oli saatu selville, suunnitelmat uudesta jauhelihapakkauksesta laitettiin paperille ja mukaan astuivat laitetoimittajat.

– Meidän pakkauskehitysorganisaa­tiomme rooli oli huolehtia siitä, että ratkaisut toimivat tuotannossa ja jakelussa.

Pakkauskehitys jatkuu

Janne Hautala toteaa, että Atrian mustat pakkaukset ovat yhä haaste kierrätysprosessille, sillä kierrätyslaitteistojen infrapunakamerat eivät tunnista mustaa muovia. Tunnistinlaitteita voi aina kuitenkin kehittää, kuten Atrialla on tehty.

– Me olemme itse joutuneet tehtaalla tekemään tunnistimille muutoksia, kun tuotannossa on mustia tai kirkkaita rasioita. Käytämme mustaa muovia, koska se on meille tärkeä brändiväri.

Hautala painottaa sitä, että teollisuuden on haastava tehdä omia pakkausväriratkaisujaan sen mukaan, miten kierrätysprosessin tunnistimet erottavat erilaiset pakkausvärit.

– Markkinoinnin suhteen meidän on mietittävä sitä, että pakkaukset ovat myyviä. Pakkauksissa on tietyt värit ihan tietystä syystä, hän toteaa.

27.9.2017

Teksti Jussi Mustikkamaa, kuva Timo Aalto

Korjaus 4.10.2017: Aiemmin jutussa kerrottiin virheellisesti, että uusi jauhelihapakkaus vähentää käytettävän muovin määrää 100 000 tonnia. Luku oli virheellinen, oikea määrä on 100 000 kiloa.

Atrian pakkaus­filosofia

Atrian pääperiaatteet pakkausratkaisujen valintaan noudattavat jätteensynnyn ehkäisyyn tähtäävää jätehierarkiaa:

  • Pakkauksen ensisijaiset tehtävä ovat suojata tuotetta sekä informoida kuluttajaa tuotteen ominaisuuksista ehkäisten samalla elintarvikejätteen syntyä.
  • Pakkauksen pitää olla materiaalitehokas. Atria etsii teknisesti ja taloudellisesti toimivimman ratkaisun mahdollisimman pienellä pakkausmateriaalimäärällä tinkimättä kuitenkaan pakkauksen ensisijaisesta tehtävästä.
  • Kolmanneksi tärkeintä on etsiä pakkausratkaisuihin sellaisia pakkausmateriaaleja, jotka ovat materiaalina ympäristöystävällisiä, esimerkiksi kierrätettävissä.
  • Atrian kaikki pakkaukset ovat joko kierrätettäviä tai sopivat energiahyötykäyttöön.

Lähde: atria.fi