Yleiset 27.2.2017

Klassikot  ovat uudistuneet

Orkla Foods Finland on kehittänyt tuttujen pakkaustensa käytettävyyttä ja ympäristöystävällisyyttä. Yritys on saanut ympäristöasioissa hyvää kiriapua pohjoismaiselta konsernilta.

Orkla_284x175

Orkla Foods Finlandin Turun tehtaalla työntekijät asettelevat silakoita purkkeihin. Parin Selkämeren hopeakyljen pyrstöä pitää hieman laskea, jotta ne eivät jäisi kannen väliin. Valmista tulee – siellä ovat kuin sillit suolassa.
Valmistumassa on erä Tiira-suolasilakoita. Seuraavaksi purkit kulkevat liemitykseen, ja tämän jälkeen ne saavat kannet päälleen.

Orkla Foods Finlandin viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Emma Vironmäki kertoo, että myös yhtiön kuuluisat Ahti-sillit sujutellaan purkkeihinsa samaan tapaan käsityönä.

– Sillipaloista valitaan parhaat selkäpalat. Ensimmäiset palat asetetaan reunalle ja loput sitten keskelle tukemaan kokonaisuutta. Purkki voidaan nostaa sellaisenaan pöytään, kun kalat ovat sen sisällä kauniissa järjestyksessä.

Kannen avaaminen ei vaadi voimamiehiä

Ahdin lisäksi Orkla Foods Finland tuotteista suomalaisille ovat tuttuja muun muassa Felix-ketsuppi, Felixin vihannessäilykkeet, Abba-silli, Kallen Mätitahna ja Jacky Makupalat.

Pakkaukset vaikuttavat äkkiseltään samanlaisilta kuin miltä ne ovat näyttäneet jo vuosikymmenten ajan. Ahti-purkin kannessa komeilee tuttu vedenhaltija toisessa kädessään atrain, toisessa veden anteja. Eikä Kallen Mätitahna -tuubia koristavan pellavapään, Abban tehtaanjohtajan pojan Carl ”Tuben” Amelnin hymyssä ole havaittavissa hyytymisen merkkejä.

Arvokkaita brändejä on kehitettävä taiten. Mutta ensivaikutelma saattaa johtaa myös hieman harhaan. Isoissa silli- ja kurkkutölkeissä on esimerkiksi nykyään uusi Helppo avata -kansi.

– Se koostuu kahdesta osasta: itse tölkin peittävästä kannesta ja irtonaisesta ulkorenkaasta. Kun rengasta kiertää kevyesti, kannen ilmalukko aukeaa.

Uudesta innovaatiosta on tullut kuluttajilta paljon positiivista palautetta.

– Perinteisten kansien avaaminen vaati melkoisesti käsivoimia, mutta nyt myös esimerkiksi vanhukset saavat tölkit helposti auki. He voivat ostaa suosikkikurkkujaan ilman, että avaamiseen tarvitaan ulkopuolista apua.

Entistä ympäristöystävällisempiä pakkauksia

Orkla on panostanut myös pakkaustensa ympäristöystävällisyyteen.

– Haluamme olla ympäristöasioissa edelläkävijä. Ruotsissa ollaan yleisesti ympäristöasioissa ainakin pari astetta pidemmällä kuin Suomessa, joten olemme yrityksenä saaneet konsernilta mukavasti kiriapua.

Hyväksi esimerkiksi käy vaikkapa länsinaapurissamme valmistettava Felix-ketsuppi.

– Ketsuppipullot tulevat nykyään pakkausvalmistajalta ketsuppitehtaalle pieninä muoviaihioina. Pullot puhalletaan vasta tehtaalla lopulliseen muotoonsa. Koska aihioita mahtuu rekkaan paljon enemmän kuin valmiita pulloja, niin ratkaisun avulla tehdaskuljetusten hiilijalanjälki on pienentynyt peräti
90 prosentilla.

Samainen ketsuppipullo myös seisoo korkillaan. Kun pakkausta säilytetään ylösalaisin, se tyhjenee helpommin ja ruokahävikki pienenee.

Ruokahävikkiä pienentää tietenkin myös se, että tarjolla on monia eri pakkauskokoja, jolloin niin perheet kuin yksineläjätkin löytävät itselleen sopivat tuotteet.

– Lisäksi olemme siirtyneet käyttämään Jacky Makupala -pikareissa uutta muovia, jonka valmistuksessa tarvitaan 50 prosenttia vähemmän öljypohjaisia materiaaleja kuin perinteisissä muoveissa.

Orkla2_284x175

Ketsuppipullo on kehittynyt yhdessä Suomen kanssa

Ketsuppipullo on muuttunut myös yhdessä Suomen kanssa. Kun Felixin ketsuppi tuli Suomeen reilut viisikymmentä vuotta sitten, maamme ruokakulttuuri oli hyvin erilainen kuin nykyään. Ketsuppi oli harvoja tarjolla olleita maustekastikkeita.

– Ketsuppipullo ei todennäköisesti suinkaan ollut pöydässä joka aterialla, vaan se oli pikemminkin vähän ylellisyyttä. Ja kun pieni 250 gramman keilamainen tölkki lopulta tyhjeni, siitä leikattiin lapsille hiekkalapio.

Viidenkymmenen vuoden aikana meistä on tullut todellista ketsuppikansaa. Käytämme vuodessa ketsuppia henkeä kohden noin 3,3 kiloa. Ketsuppipullon käytettävyyden ja ympäristöystävällisyyden kehittämisellä on siis merkitystä.

– Meiltä kysytään joskus jopa sitä, että onko ok laittaa ketsuppia joka paikkaan. Olen kuullut jopa henkilöstä, joka laittaa ketsuppia puuron joukkoon. Jokaisella on oma oikea tapansa käyttää ketsuppia.

Nykyään Orkla Foods Finlandin katalogista löytyy peräti kymmenen erilaista Felix-ketsuppipulloa. Eri pakkauskokojen lisäksi myös tuotekirjo on laajentunut. Skaala kulkee perinteisestä ketsupista Mustapippuri Ketchupiin, Hellfire Ketchupista vähemmän suolaa ja sokeria sisältävään luomuketsuppiin.

Kierrätystä ja uusiokäyttöä

Luonnollisesti kaikki Orklan lasi-, muovi- ja metalli- ja kartonkipakkaukset voi kierrättää. Toisaalta niille saattaa löytyä uusia käyttötarkoituksia myös kotoa.

– Kurkkupurkkeja on käytetty jo vuosikymmenten ajan säilönnässä. Purkki, jonka sisällä on mainiota popsittavaa, maksaa vain aavistuksen verran enemmän kuin kaupasta ostettu tyhjä lasipurkki.

Orkla Foods Finlandilla on testattu, että myös uusi helposti avattava kansi sopii hyvin säilöntään.

– Saattaa olla, että lasipurkkien uusiokäyttö on kasvanut viime vuosina entisestään. Nykyäänhän on hyvin trendikästä antaa lahjaksi vaikkapa itse tehtyä hilloa, Emma Vironmäki huomauttaa.

Teksti Matti Välimäki, kuvat Suvi Elo